Sunday, March 15, 2009

Yay Si Manja Dah Balik!!

Haii!!! Ecah baru balik dari melawat rumah pakcik.. Ya Allah tuhan jelah yang tahu betapa gembiranya hati ini.. si puteri manja dah balik dari berjalan dengan atuk, nenek dan pakcik makciknya yang balik ke Seremban semalam untuk berjumpa dengan Wan Onyang nye.. Last jumpa pagi semalam sebelum pergi kerja tapi dia tengah tidur lagi.. Lama juga walaupun tidur sana 1 hari.. Bukan ecah tak mahu balik tapi ada banyak urusan perniagaan yang terpaksa diuruskan. Maklum sangat perusahaan baru nak bertapak. Banyak yang perlu dipelajari. Sekarang ni tengah mencari sumber untuk mulakan projek baru pula. Huhu.. InsyaAllah..

Alya dah semakin sihat semenjak baru baik dari demam hari tu.. Nampak badannya mula naik dan kuat makan.. Dan tak boleh duduk diam, ada aja telatahnya yang melucukan hati nak mendapatkan perhatian.. Semenjak sudah ada 2 gigi yang tumbuh, sekarang sudah pandai mengunyah.. sepinggan nasi pun boleh habis tapi tula, sampai perut keras baru nak berhenti makan.. bila tak diberi marah dan dah pandai tunjuk ragam selagi tak dapat.. uihh dah pandai merengek nak kan sesuatu..


Biarla ada orang nak baca ke tak nak tapi ecah nak jugak senaraikan kat sini sebelum ecah terlupa kenangan ni satu masa nanti.. Sekarang.. sudahh pandai..
Sudah pandai bye bye..
[Tatatatata!! biasa dah]

Sudah pandai mintak nasi..
[Nakkkkk!!!! Nakkkkk!!]

Sudah pandai mintak air..
[Numnumm!! numnum!!!!]

Sudah pandai say no..
[Nononono!! siap dgn goyang jari telunjuk]

Sudah pandai nyanyi..
[Hmmm hemmm.. hemm hemm..]

Sudah pandai joget..
[goyang-goyang punggung & kepala bila dengar lagu/zikir]

Sudah pandai kiss kiss..
[Mmmmuahhhhh cam mulut itik..]

Sudah pandai pegang botol sendiri..
[tp kadang2 malas..]

Sudah pandai mintak nasi..
[Nakkkkk!!!! Nakkkkk!!]

Yang secara tak langsung pulak, bila atuknya batuk.. dia pun ikut sama tapi buat-buatlah.. [kelakar..]

Agaknye selalu sangat kalau nak mengajar dia tidur sendiri, tepuk bantal sambil cakap bumm bummm.. atau tido-tido.. dia pun sama ikut tepuk-tepuk bantal.. maybe tak faham lagi kot suruh landingkan kepala atas bantal.. hihihi.. Favourite Play dengan Alya sebelum tidur: Bantal Sponge Bob.. hihihi sangat fluffy okay..

Rata-rata yang ecah nampak perkembangan Alya pada waktu sekarang ni ialah dia banyak mengajuk apa yang orang di sekelilingnya ajar.. Bila kita ajar sesuatu, dia akan diam dan khusyuk memerhatikan tunjuk ajar kita.. Sampai satu masa, tahu-tahu dia dah pandai buat dah.. hihihi.. Satu pengalaman yang amat bermakna buat first time mommy macam ecah.. really appreciate it..
video

Saturday, March 14, 2009

Cendawan Yang Pemalu..

Cendawanku..
Hihi semalam pergi kebun, adalah beberapa beg medium cendawan yg ecah ambil dari adik ipar dulu menghasilkan cendawan.. sebenarnya isi beg-beg medium cendawan ni dianggap sudah habis dituai dan nak dijadikan makanan cacing, tapi melihatkan isinya yang putih jadi tak jadi nak buat.. so simpan je beg-beg medium cendawan tu kat kebun. Hihi mane tau semalam tumbuh lagi dan mengeluarkan hasil.. besar plak tu!!!~ hehe.. cendawan goreng kfc sedap nih.. adalah dalam 5-6 kuntum yg besar-besar.. rezeki.. rezeki..

Cendawan yang pemalu..
[Salah satu cendawan yang agak besar..]
Eh adik ecah ni malu-malu plak xmo gambarnye diambil..
hihi.. i ni pemalu orangnyerrr..

Tuesday, March 10, 2009

Kerana Gigi..

Assalamualaikum semua,

Terima kasih pada yang sudi menjenguk blog ecah yang tak seberapa ni. Sekian lama ecah tak update. Minta maaf banyak-banyak sangat kerana tak dapat nak melawat blog kawan-kawan dalam masa terdekat ini. Memang betullah kata-kata mak dan ayah, bukan senang nak jadi usahawan. Perlu banyak pengorbanan dan kesabaran. Tambah lagi ecah masih bekerja dalam bidang construction. Balik kerja terus ke kebun menguruskan perusahaan. Balik rumah pula perlu mengambil alih tanggungjawab sebagai isteri dan ibu. Tambah lagi sudah 3 minggu Alya diserang demam panas dan selesema. Sepanjang-panjang tu, sudah 3 kali ke Klinik Syifa [Tak baik-baik sakitnya malah makin teruk!!] dan akhir sekali ke Klinik Panel kedua - Poliklinik Serendah [Sekali pergi sampailah sekarang baru OK]. Nasib baik ecah mempunyai ibu dan adik-adik yang boleh membantu untuk menjaga Alya dengan penuh kasih sayang. Bukan senang nak jaga bayi yang sedang sakit terutama sekali waktu bagi makan ubat dan waktu makan/menyusu. Sayu betul ecah melihatnya.. Sekarang baru boleh meniup nafas lega bila si kecil dah beransur pulih dan sihat.
Pada malam 21/02/2009
Alya mula menunjukkan tanda-tanda selesema dan demam, malah sangat aktif seperti biasa. Malam tu kami ke Klinik Syifa untuk mendapatkan rawatan. Doktor memberikan ubat demam, selesema dan antibiotik.
Pada malam 24/02/2009
Demam sudah reda, tetapi selesema belum baik lagi. Ada tanda-tanda dia batuk kahak. Alya sudah tak mahu menyusu, makan & minum. Makanan yang disuap hanya dikulum sampailah dia penat & tertidur.
Pada 25/02/2009
Pergi sekali lagi mendapatkan rawatan ke klinik. Kali ini perlu pam hingus dan sedut kahak-kahak yang ada. Balik tu lepas makan ubat, Alya dah okay sedikit sudah mahu makan. Tetapi keesokannya, dia selesema semula. Macam biasa ubat memang tak pernah miss sampailah hari ketiga, kahak mula ada balik. Tapi ubat yang ada masih lagi tak miss makan.
Pada 01/03/2009
Ubat dah habis. Alya mula demam balik tapi kali ni lebih panas. Pergi semula ke klinik yang sama untuk mendapatkan rawatan. Mungkin kerana orang agak ramai, doktor terlupa untuk memeriksa suhu badan sebelum pam hingus Alya dan terus keluar tunggu ambil ubat. Jadi doktor tak senaraikan sekali ubat demam. Tapi ecah minta juga ubat demam masa nak ambil ubat tu.
Pada 02/03/2009
Petang sebelum balik kerja, adik ecah call suruh ke klinik segera. Seluruh badan dan muka Alya mula naik ruam merah yang agak banyak. Badan dan kepala pun masih panas. Tapi kali ni tukar klinik dan terus mendapatkan rawatan di Poliklinik Serendah. Huhuhu tuhan jelah yang tahu, betapa merahnya muka ni kena marah dan perli dengan doktor tu. Lepas pam hingus dan makan ubat di klinik, Alya terus lemah dan tidur. Ingat lagi kata doktor, "Balik ni jam 3pagi mesti bangun kasi ubat demam, pukul 7pagi baru bagi semua ubat yang diberi ikut timing yang diberi.."
Lepas dua hari, Alya sudah beransur pulih dan sihat.. Alhamdulillah.. lega.. first gigi pun dah boleh nampak hari ni!!!~ hihi gigi bawah.. habis semua benda nak digigitnya.. tajam pula tu!!~

LinkWithin

Blog Widget by LinkWithin